Historia ja arvot

Kauniaisten Kokoomus on perustettu 29.1.1969 nimellä Kauniaisten Kansallisseura. Nykyisen nimensä Kauniaisten Kokoomus ry sai vuonna 1976.

Yhdistyksen perustajajäseniä olivat mm. Matti Nukari, Eeva Renvall, Oiva Pietarinen, Pekka Haro,  Timo Lankiala ja Tapani Ala-Reinikka, joista Matti Nukari on toiminut myös yhdistyksen puheenjohtajana samoin kuin nykyinenkin pj Tapani Ala-Reinikka.

Puheenjohtajina ovat toimineet vuosien varrella Oiva Pietarinen, Martti Vehmola, Matti Nukari, Jukka Erävuori, Ilkka Raivio, Leena Harsunen, Maija Manninen, Marianne Saari, Martti Jaakkola, Erkki Kannisto, Ronnie Svartström, Timo Lindborg, Tapani Kahri, Tiina Rintamäki-Ovaska,  Martti Syväniemi, Juha Björnman ja nykyään Tapani Ala-Reinikka.

Tällä valtuustokaudella (2017-2021) Kauniaisten Kokoomuksella on 35 paikkaisessa Kaupunginvaltuustossa 13 valtuutettua. Koko 80- ja 90-luvun valtuutettujen määrä on pysynyt melko tasaisena. Vuonna 1968, kun Kokoomus oli osana Suomalaista vaaliliittoa, Kauniaisten Kokoomuksella oli neljä valtuutettua. Tänä päivänä Kauniaisten Kokoomuksella on merkittävä rooli Kauniaisten kunnallisessa päätöksenteossa.

Kauniaisten Kokoomus ry on Kansallisen Kokoomuksen paikallisjärjestö, jonka tavoitteena on kokoomuslaisen aatteen edistäminen Kauniaisissa. Kokoomuksen keskeisiä arvoja ovat yhteisöllisyys, moniarvoisuus ja suvaitsevaisuus. Yhden ryhmän etujen ajamisen sijasta Kauniaisten Kokoomus painottaa kaikkien kuntalaisten yhteisten asioiden hoitamista.

Moniarvoisuus arvoperustana antaa suunnan sille, että jokainen kauniaislainen voi kokea elävänsä kaupungissa, joka antaa mahdollisuuden ja turvallisuuden rakentaa oman elämänsä perustaa. Haluamme rakentaa Kauniaisista kannustavan ja oikeudenmukaisen kaupungin, joka tarjoaa kaikille mahdollisuuden työhön, yrittämiseen, kouluttautumiseen ja terveelliseen elämään.