Toimivat sote-palvelut

Terveyskeskuksen jonossa (jos se vielä jatkossa meillä on?) ajatus maakuntamallista ei lämmitä!

Kokoomus haluaa uudistaa sote-palveluja (ei hallituksen mallilla) niin, että esim. hoitotakuu puolittuisi kuudesta kolmeen kuukauteen sairaalahoidon aloittamisessa ja myös suun terveydenhuollossa. Terveyskeskukseen ja mielenterveyspalveluihin on päästävä nykyistä huomattavasti nopeammin.

Kokoomus kannustaa palveluseteleiden käyttöä terveyspalveluissa. Eli asiakkaille tarjotaan palveluseteli, jollei kunta pysty tarjoamaan palvelua. Asiakas saa siis itse valita, mistä hoitonsa hakee.

Yksi tärkeä asia on digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut, jotka olisi oltava helposti saatavilla ja käytettävissä, myös hammashoitoajan varaamisessa. Eikä pidä unohtaa myöskään senioreja. Seniorien toimintatukea on tuettava kaikin tavoin, esim. tarjoamalla ikäihmisille sopivia ja turvallisia liikuntapaikkoja. Vanhuspalveluiden laatua tulee valvoa säännöllisillä tarkastuskäynneillä sekä yksityisissä että julkisissa hoivakodeissa.

Satsataan siis rahaa yllä mainittuihin asioihin, ei maakuntahallintoon!

- Olavi Filppula
Olavi on Kauniaisten sote-valiokunnan jäsen, tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja ja kuntavaaliehdokas.