Tavoitteena onnellinen Kauniainen

Kokoomuksen visiossa Kauniainen säilyy itsenäisenä ja maailman onnellisimpana alueena asua ja elää. Yhteisöllisyys, turvallisuus, toimivuus osana elämää toteutuvat hiilineutraalissa Kauniaisten kaupungissa. Sotepalvelut tuotetaan lähipalveluina, koulut ja lukiot ovat korkeatasoisia. Kauniaisissa on jatkossakin monipuoliset kulttuuri- ja vapaa-ajan harrastukset.

- Vastuullinen ja viihtyisä, hyvinvoiva ja turvallinen, avoin ja asukaslähtöinen. Tällainen kaupunki on Kokoomuksen visiona oleva Kauniainen, kertoo Kauniaisten Kokoomuksen puheenjohtajana toimiva Tapani Ala-Reinikka.

Kokoomuksen ohjelmassa vihreän huvilakaupungin säilyvyys turvataan vastuullisella kaavoituksella. Myös kaupungin yrittäjämyönteisyyttä voidaan tukea palveluilla ja kaavoituksella.

Kaupungin maltillinen kasvu takaa yhä paremmat palvelut ja veroprosentti on jatkossakin Suomen alhaisin.

- Alhainen verotus ja tasapainoinen talous on ollut Kokoomuspolitiikan kulmakiviä Kauniaisissa jo pitkään. Meitä voi pitää jatkossakin sen takuupuolueena, että kuntalaisten verot käytetään vastuullisesti ja tehokkaasti, lupaa Kauniaisten kaupunginvaltuustoa johtava Ala-Reinikka.

Kauniaisten Kokoomuksen ohjelmassa vilahtelee muitakin tuttuja teemoja. Perheiden hyvinvointia halutaan tukea matalan kynnyksen palveluilla ja turvata hyvä vanhuus jokaiselle. Myös kulttuurin merkitystä hyvinvoinnin tukena korostetaan.

- Terveet ja turvalliset tilat kouluihin ja varhaiskasvatukseen sekä työpaikoille on niin ikään Kauniaisten Kokoomuksen tavoitteissa korkealla. Haluamme myös tukea kuntalaisten liikkumista monipuolisella tarjonnalla yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa. Harrastustoimintaa voisi tuoda enemmän koulupäivän yhteyteen, miettii Ala-Reinikka.

Sote-uudistus huolestuttaa

Marinin hallituksen valmistelussa parasta aikaa oleva sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuudistus nostaa harmaita hiuksia myös kauniaislaisten päättäjien ohimoille. Uudistuksen myötä lähes 80 prosenttia Kauniaisten tuloverotuotoista siirtyisi perustettaville maakunnille.

Tapani Ala-Reinikkaa ajatus kauhistuttaa.
- Kun ottaa huomioon, että olemme jo nyt joutuneet antamaan verontasausta muille kunnille yli 13 miljoonaa euroa vuosittain lähiaikoina, niin Kauniaisten tulevaisuus huolestuttaa. RKP, Vihreät, SDP ja muut hallituspuolueet pelaavat nyt sellaista peliä, jonka hintana voi pahimmillaan olla Kauniaisten asema itsenäisenä kaupunkina.

Maakuntiin siirtyvien verotulojen myötä kaupungin jäljelle jäävät tuloverotuotot olisivat enää vajaat neljätoista miljoonaa euroa. Tämän päälle tulevat vielä vähäiset noin kuuden miljoonan euron kiinteistö- ja yhteisöverotuotot.

- Yhtälöstä tulee sellainen, että kaupungin nykyisen hyvinvoinnin ja palvelutason ylläpitäminen käy liki mahdottomaksi. Kauniainen joutuisi toimimaan, suunnitteilla olevan Sote-ratkaisun toteutumisen jälkeen, paljolti valtionosuuksien varassa ja tällä valtio voi ohjailla kunkin kunnan olemassaolon tarpeellisuutta, pohtii Ala-Reinikka.

Kokoomuksen kanta uudistukseen on selvä, niin valtakunnallisesti kuin Kauniaisissakin.

- Kokoomus puolustaa itsenäistä Kauniaista ja hyviä julkisia palveluita. Sote-uudistus on tästä syystä kaadettava, linjaa Kauniaisten Kokoomuksen puheenjohtaja Tapani Ala-Reinikka.

Kaupunkirata suunnitteilla

Viime vuonna rahoituspäätösten osalta liikkeelle nytkähtänyt kaupunkiratahanke on sote-uudistuksen rinnalla toinen Kauniaisten kuntapäättäjiä pohdituttava hanke. Paikallisjunat kulkevat kauniaislaisten tarpeet huomioiden jo nyt hyvin, mutta ratayhteyteen aiotaan investoida edelleen lisää.

- Hanke liittyy Helsingin seudun 14 kunnan ja valtion kesken tekemään seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen rakentamissuunnitelmaan. Koko hankkeen kustannusarvio on lähivuosina Kauniaisille enintään 27,5 miljoonaa euroa, kertoo kaupunginvaltuustossa puheenjohtajana toimiva Tapani Ala-Reinikka.

Lopullisesti kaupunkiratahankkeen kohtalo selviää vasta suunnitteluvaiheen jälkeen, kun tiedetään mitä lopulta olisi tulossa ja mihin hintaan. Kauniainen on sitoutunut hankkeeseen 27,5 milj. euron kattosumman osalta.

- Kun suunnitelmat valmistuvat ja hinta kohteeseen tiedetään, niin katsotaan mikä on radan kohtalo. Mikäli ratahanke etenee toteutukseen asti, niin se tuo Kauniaisille mukanaan toimivat asemanseudut hisseineen keskustaan ja Koivuhoviin. Lisäksi radan varteen on ajateltu rakennettavaksi yhdessä Espoon kanssa pyöräily- ja kävelyraitti, kertoo Ala-Reinikka.

Kaupunkiratahanke yhdistettynä sote-uudistuksen mukanaan tuomiin taloushuoliin vaikeuttaa Kauniaista toteuttamasta muita välttämättömiä investointihankkeita.

- Pakollisia investointeja on useita ja niihin tullaan rahat jostain löytämään. Kouluja rakennetaan, saneerataan ja uimahallikin odottaa perusteellista kunnostamista. Taloushuolia ja -haasteita riittää tulevina vuosina, pohtii kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ala-Reinikka.

Teksti: Paavo Kähkönen
Kirjoitus on julkaistu Kauniaisten ja Kirkkonummen Kokoomuksen yhteisjulkaisu Sinituulessa.

Tapani Ala-Reinikka on myös kuntavaaliehdokas.