Matti Kauppila

Erityisasiantuntija, FM, kuntavaaliehdokas

Henkilökohtainen esittely

Olen 55-vuotias erityisasiantuntija sekä työnohjaaja. 30-vuotisen työurani aikana olen toiminut kunnallisella sektorilla sivistys- ja opetustoimessa aineenopettajana, rehtorina sekä sivistystoimenjohtajana. Erityisosaamisalaani ovat siten kunnan sivistys- ja opetustoimialaan liittyvät asiat niin opettajan, rehtorin, toimialajohtajan kuin luottamushenkilön näkökulmasta useamman vuosikymmenen ajalta. Korkeatasoiset varhaiskasvatus- ja opetus-, kirjasto- ja kulttuuri- sekä nuoriso- ja liikuntatoimien palvelut tulee edelleen turvata kaikille kauniaislaisille. Näillä luodaan jokaiselle kuntalaiselle edellytykset yksilön omalle hyvälle elämälle sekä hyvinvoinnille. Omaan elinikäiseen jatkokoulutussuunnitelmaani sisältyy tällä hetkellä väitöskirjatutkimus kehittämishanketoiminnan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamisesta hallintotieteiden alalle.

Olen naimisissa ja perheeseeni kuuluu DI vaimoni Annen lisäksi 21-vuotias Aalto-yliopistossa kauppatieteitä opiskeleva tytär Mirja-Liisa sekä yksivuotias australianlabradoodle Laki. Vapaa-ajan harrastuksista minulle ovat tärkeimpiä olleet musiikki ja liikunta eri muodoissaan. Olen laulanut vuosikymmeniä seka- ja mieskuoroissa, jonka lisäksi soitan itse edelleen jonkin verran pianoa. Perinteisten mailapelilajien (tennis, golf) lisäksi ovat tärkeiksi asioiksi minulle ovat tulleet mökkeily, veneily ja kalastus, harrastusauton entisöinti sekä sukututkimus.

Ylioppilas 1984, Lammin lukio
Filosofian maisteri 1992, Helsingin yliopisto
Oppilaitosjohdon johtamiskoulutusohjelma 1999, Helsingin kauppakorkeakoulu
Johtamisen erikoisammattitutkinto JET 2007, Ami-säätiö, Amiedu
Työnohjaajakoulutus 2010, koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia

Työhistoria

Historian, yhteiskuntaopin sekä lakitiedon aineenopettaja 1992 - 1996, Espoon kaupunki
Koulutoimen- ja sivistystoimenjohtaja 1996 - 1998, Tammelan ja Hattulan kunnat
Peruskoulun, lukion ja aikuislukion rehtori 1999 - 2016, Espoon kaupunki
Erityisasiantuntija 2017 -, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä OMNIA

Luottamustoimet

Usean Espoon kaupungin peruskoulun ja lukion johtokuntien jäsenen sekä puheenjohtaja vuosina 1998-2017.

Kauniaisten kaupungin valtuuston varavaltuutettu, sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsen, tarkastuslautakunnan sekä suomenkielisen opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan varajäsen sekä kiinteistötoimen uskottu mies vuosina 2013-2017.

Kauniaisten seurakuntayhtymän sekä Kauniaisten suomalaisen seurakunnan yhteisen kirkkovaltuuston jäsen, yhteisen kirkkoneuvoston varajäsen, seurakuntaneuvoston jäsen, seurakunnan lapsiasianhenkilö, ESSE-seurakuntalehden toimitusneuvoston jäsen vuosina 2011-2018 sekä Espoon seurakuntayhtymässä viestintätoimikunnan jäsen vuosina 2015-2016.

Sotilasarvo ja ansiomerkki

Alikersantti 1985, Suomen Kuntaliiton hopeinen ansiomerkki 20-vuotisesta kunnallisesta palveluksesta 2013.

julkaisut

Artikkeli ”Uudistunut koulurakennus – uudistunut opiskeluympäristö”, kirjassa Kouluelämää Pohjois-Tapiolassa, Pohjois-Tapiolan yhteiskoulu, koulu ja lukio 40-vuotta, toim. Teija Sirviö, Helsinki 2003.

Artikkeli ”Onko koolla väliä?”, kirjassa 40 vuotta – 833 ylioppilasta, Lahnuksen yhteiskoulusta Pohjois-Espoon lukioksi, toim. Tuija Lehtinen, Vantaa 2006.

Käsikirjoitus elämäkertateokseen Ein trauriger Jägerleutnant Kalle Wilhelm Kauppila (1893 – 1956), ilmestyy kesällä 2021.